söndag, november 16, 2008

Efternamn

Leo funderar på det här med att vi alla har olika, fast ändå en del lika, efternamn..

- Men Nina heter inte Anderberg, hon heter Bergström, säger Leo fundersamt
- Ja, för Peter är inte hennes pappa och hennes pappa heter ju Bergström, svarar jag.
- Men Helen heter Anderberg?
- Ja, hon heter Anderberg nu igen, förklarar jag tålmodigt

Leo funderar...

- Men Vibban? HON heter Anderberg!
- Nä, hon är ju gift med Jimmy Wulff och då heter hon Wulff i efternamn.
- Ahaa, då heter Vibban, Jimmy och Morgan också Wulff?
- Ja det stämmer precis, skiner jag upp, glad för att jag har en sån smart son!

Leo blir tyst igen och man ser hur hjärnan arbetar...

- Mamma....? Vad heter Robin då?? utbrister Leo lite oroligt.
- Ja, vad tror du? Vibban, Jimmy och Morgan heter Wulff. Vad heter Robin då? säger jag med min mest pedagogiska röst.

Leo är väldigt bekymrad. Vilken otrolig svår fråga verkar han tycka. Han tänker länge.. Så skiner han upp med hela ansiktet. Ena fingret åker upp i luften och han säger med självsäker röst:
- Pizza! Robin heter Pizza!!

...Var får ungen allt i från?

Inga kommentarer: