lördag, augusti 10, 2013

ComBort med ComHem

När man köper ett nybyggt hus i Lund 2007 så förväntar man sig en bra infrastruktur för bredband. Vi fick ComHem eller ComBort, som alla har döpt om det till.

Det enda som är roligt med ComHem är tanterna som dansar på TV. Resten är tragedi.

Vi kom från lägenhet med Bredbandsbolaget så vi vet hur ett bra bredband bör fungera. Med ComHem har vi haft regelbundet återkommande problem sedan vi flyttade in. Nästan varje gång man ringer in får man svaret: "Inga kända fel på området".

Genom åren har vi gjort diverse felanmälningar. ComHem har startat utredningar och skickat ut tekniker till vårt område. I vårt hus drar teknikern ut och in modemkabeln, skruvar lite på kabelskruven och säger att han hittar inga fel.

Peter har nu tröttnat på deras snack och rapporterar nu in alla fel som uppstår. Sedan slutet på juni har han ringt in ett 20-tal gånger och mejlat lite däremellan.

De första 10-12 gångerna Peter ringde in så kände ComHem-personalen inte till att det fanns fel hos oss i norra Lund. Gick man in på ComHems hemsida och sökte på vårt område så stod fortfarande att det inte fanns tekniska problem. Varje gång är det som en blixt från klar himmel, då de missar att skriva in information i sitt system när man ringer.

En gång fick vi kompensation 10 dagar som blev registrerat på en söndag, men att vi skulle ha ringt in dito söndag hade de ingen aaaaaaning om! Alla grannar, inklusive vi själva, är trötta på ComHems urdumma standardsvar som i folkmun har blivit: Starta om huset, spola toaletten och snyt ut snoret ur näsan.

Efter två veckors konstant ringande fick Peter nog och ville prata med en chef, som enligt utlovad skulle ringa inom 48 timmar. Dagarna gick och ingen ringde. Peter ringde igen och ville verkligen tala med en chef.

Dagen efter ringer Chefen och ursäktar sig med att ComHem har organisatoriska problem. Chefen håller dock med om att det är konstigt att ComHem inte gjort mer och lovar ta tag i det. Peter får dessutom mejl att det ska hända saker. ComHem har planerat att påbörja en utredning två veckor - den 15:e augusti.
ComHem borde ändra sin slogan till: Vi skyndar långsamt!

Idag lördag har felen rapporterats kontinuerligt i två månader. Tittar man på trafiken ut så fastnar paketen vid första noden vid 100 % av gångerna i skrivande stund. Denna analys tog inte många minuter för oss att göra. Man kan ju tycka att ComHem själva borde ha klarat detta på två månader?

ComHem har den fina servicen att man får sms när felen, man rapporterar in, är åtgärdade. Vi har fått 4 sms som försäkrar oss om att felen är fixade, samma kväll så är nätet total dött igen. När man ringer in och vill ha specificerat vad som var felet, kan supporten inte se vad felen har varit eller hur de blivit åtgärdade. Eftersom det inte verkar som om något är gjort, så undrar man om de har någon sommarjobbare som får betalt för att bara skicka ut fejkade fixar-sms?

Vårt område (runt 450 hushåll) har för en tid sedan sagt upp TV-tjänsterna från ComHem och högst troligen kommer vi även klippa kabeln in på området då många vill försäkra sig om att inga tjänster från ComHem någonsin kommer att kunna användas. Vi är som sagt många och alla boende med ComHem är totalt vansinniga!

Peter har sagt att han kommer ta ledigt från jobbet dagen då kabeln från ComHem ska klippas. Han säger att han ska klippa kabeln med en rostig kombinationstång. Varför just rostig förstår jag inte men Peter skrattar konstigt när han säger det.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har haft Telia och Bredbandsbolaget tidigare och det var rena pesten.
Nedkopplad, slött och ostabilt.
Sen erbjöds vi ComHem i huset och jag nappade, trots att jag var ganska skeptisk till ComBort :)
Men "ta i trä" efter att jag fått ComHem så fungerar allt perfekt, stabilt och rätt hastigheter både upp/nerströms.
Kommer inte byta leverantör av mitt bredband så länge jag bort kvar här i min krypta.
Har haft ComHem några år nu och jag är förbluffad över hur bra det funkar med tanke på all negativ respons jag fått från min omgivning och media tidigare.

Unknown sa...

Vad kul Mindrax! ComHem säger själva att de har SÅ nöjda kunder, men du är den första som jag har hört om. Precis som du så får vi enormt mycket negativ respons från vår omgivning för att inte prata om vad media skriver.

Många operatörer kan ha stora eller små problem och en del problem är kanske svåra att rätta till. Det jag tycker är mest trist med ComHem är deras agerande mot mig som kund och deras information om saker och ting.

Att efter 20-25 samtal få frågan om jag startat om modemet känns som ett slag i ansiktet. För att inte tala om frustrationen att dra hela historien - en gång till, varje gång man ringer. Eller mitt intryck av deras inkompetens när "experten" drar ut och in sladden i modemet och säger att han inte hittar något fel, när teknikern är hemma hos oss.

Var bor du och vad har du för uppkoppling?