onsdag, oktober 16, 2013

Att skapa kreativitet







Kreativa personer är en mix av paradoxer.  
Tänka spretigt men samla tankarna till mönster
Hålla på traditioner men göra uppror
Glödande energi men stort behov av total avslappning
Ödmjukhet och stolthet
Femininitet och maskulinitet
En perfekt mix av höger- och vänster hjärnhalva

Men man blir inte mer kreativ av att i detalj sätta sig in i hur den kreativa processen fungerar. Lika lite som om att en stjärnkock blir bäst genom att läsa detaljer och recept.

En stjärnkock blir bra på att laga mat genom att öva på att laga olika rätter och en kreatör blir bra på att öva på att få idéer. Så hur övar man på att få nya idéer?

Givetvis fungerar det att göra mera kreativa saker - målarkurs, skriva dikter, dansa, rita och skapa. Men en annan bra övning är att försöka tänka ut fler idéer varje gång man ställs inför ett problem. Det kan vara enkla saker så som att jag ska ta mig ner till biblioteket. Första valet är att cykla. Jag kan även gå eller ta bussen. Men om jag skulle göra tvärtom, hur skulle jag göra då? Cykla baklänges? Vad behövs? Vända på pedalerna? Sätta på en spegel? Hur skulle jag göra i ljuskorsningarna? Sätta hjälmen bak och fram?

Så denna veckan ska jag öva. Tänka på och kanske skriva ner de mest knasiga idéerna som poppar upp i mitt huvud. 

Inga kommentarer: