torsdag, april 10, 2014

Sleep Cycle app

Jag har nu provat Appen Sleep Cycle i 10 dagar och jag tycker bara den är så superbra! Den kostar 8 kr att ladda ner. Telefonen placeras under kudden/lakanet. För att hitta rätt placering finns det ett test där telefonen piper när den registrerar rörelse. 

De första nätterna kalibrerar den dina rörelser för att sedan kunna ge ett så exakt sammanställning som möjligt. Efter fem nätter får du första sammanställningen. Superroligt och jag längtar nästan till att få sova fler nätter för att få mer statistik.

Appen är så smart att den filtrerar bort små rörelser. Detta gör att partnerns rörelser inte kommer med. Det är därför inga problem att sova i dubbelsäng. Jag har tänkt att jag skulle sova någon natt ensam i gästsängen för att se om det verkligen stämmer. Men många på Sleep Cycles facebooksida konfirmerar att det funkar.

Väckningen sker inom tidsintervall (som du själv kan sätta). Jag har mellan 07:00-07:30. Alarmet går igång när jag är på väg upp i min sömnkurva mot lättare sömn. Detta gör att jag inte vaknar i djupsömnen då man ofta känner sig urtrött när man vaknar.

En annan rolig sak är att man kan själv sätta sina Noteringar. Förinställt är Tränat, druckit vin, varit stressad osv, men man kan skriva in vad som helst. Jag har lagt till Läst Bok kontra Haft Datorn i sängen. Enligt andra undersökningar ska skärmtittande förstöra kvaliteten på sömnen. Återkommer om så är fallet eller inte.

Peter har sina teorier om huruvida jag har bra sömn eller inte, och den infon har vi också lagt in. På 10 dagar visar det sig nästan vara tvärtom mot förväntat resultat, men vi får mäta lite flera nätter för att få adekvat underlag.

Inga kommentarer: