tisdag, maj 06, 2014

Göra flera saker samtidigt



I morse såg jag att min fina msobo-hanne Malte, stod i ett hörn och ville inte äta. Dessutom hängde en tunn sytrådsliknande bajssträng från rumpan. BUKVATTENSOT, tänkte jag och startade projekt rädda Malte!

Jag vill inte medicinera hela akvariet så jag funderade på hur jag lättast kunde göra. Helens lilla akvarium är igång igen och innehåller några räddade dvärgräkor. Snabbt bestämde jag att miniakvariet fick konverteras till fisksjukhus.

Jag håvade upp all mossan och stoppade räkorna i en hink. Därefter tömde jag miniakvariet och började fylla på med vatten från 720:an. Jag vill ju inte att den dödsjuka Malte's immunförsvar skulle få ytterligare jobb med nytt vatten. Det bästa är om han får samma vatten som har går i.

Då kommer jag på den briljanta idéen att jag kan använda slamsugaren för att forsla vattnet lätt och enkelt mellan karen. Tänkt och gjort, slangen åker i, jag suger en snabbis för att få igång häverteffekten och försökte samtidigt få upp Malte. Malte ville förstås inte alls bli räddad och simmade hela tiden ner under inredningen. Efter en kvart började jag bli lite frustrerad..

Då ringer en kund, mitt i allt. Jag hoppar ner från Leos barnstol och springer för att svara. Jag hör att slangen hoppar ur och en halv hink vatten hann rinna ut på trägolvet innan jag får ur slangen från det stora karet och stoppar vattenflödet. Upptäcker då till min fasa att handdukarna hänger på tork i tvättrummet! 

Inne i mitt huvud dyker bilden upp om ett svart, vattenskadat trägolv och en arg Peter som vill kasta ut mina akvarium, samtidigt som jag försöker fokusera på det som kunden säger i luren.

Med kunden i telefonen och en något ansträngd lugn röst, fick jag av mig mjukisbrallorna som fick suga upp det värsta. Med kunden i örat vispade jag runt brallorna så både brallor och strumpor blev dyblöta. I bara trosorna lovar jag kunden att leverera så snart jag kan och lägger snabbt som tusan på luren.

Får väl hämta en handduk och torka upp så det är helt torrt. 


Inga kommentarer: