tisdag, december 13, 2011

Middle Point

Middle point är till skillnad från Nassima ett hard coral reef. Dessa är vanligast runt om i världen. Middle point har ganska hård ström och rekommenderas inte till nybörjaren. Men det är egentligen inte så svårt. Det är mest att se till att hålla avstånd till revet så att du inte flyger in i det, sen är det mest att bara glida med stömmen, använda minimalt med luft och bara låta dig upplevas.Peter och jag hade nog imponerat på guiden under det första dyket, för vi fick dyka ensamma utan honom vilket är otroligt mycket skönare då man slipper vänta på en hel grupp. Nu kunde man konsentrera sig på revet istället.


Det första som vi möter när vi kommit ner är Silver tipped sharks. Helt ofarliga men otroligt magnifika hajar. Jag är fortfarande euroforisk efter Nassima och jag tänker att detta kan ju inte bli bättre.



Då plötsligt dyker en ca en meter bred Eagle Manta upp. WOW! Prickarna och formen är bara så coola! För att inte tala om den långa svarta stingen därbak!


Vid genomgången uppe på båten fick vi stränga order om att hålla oss djupt när vi rundar ett stort överhäng på revet. Detta gör vi givetvis och när vi tittar upp så seglar ett stim av en åtta- tio Manta Rays över våra huvuden. Dessa är betydligt större än eagle mantas och mäter över 3 meter mellan vingarna. Ligger man för grunt skulle de bli rädda och skrämmer man iväg dem tar det mellan två och tre timmar innan de vågar sig tillbaka igen.


Plötsligt ser jag Peter pekar uppåt och jag snurrar runt så jag ligger på rygg ner mot botten. På nästan armlängds avstånd seglar en manta precis ovanför mig och jag får studera den vita undersidan på nära håll. Jag kan nästan känna suget när gälarna suger in vattnet när han sakta seglar ovanför mitt ansikte. Undersidan är full av små cleaning fishes och mantans svarta ögon iaktar mig avvaktande. Jag får verkligen hålla igen min impuls att sträcka fram en arm och röra denna magnifika skapelse.

Upplevelsen är inte riktigt lika häftig som 400 kilos vattensköldpaddorna på Borneo men Middle Point hamnar absolut som nr 3 på min Bästa-dyk-lista!

Inga kommentarer: