måndag, december 12, 2011

Water sport center


Efter lite surfande på nätet kom jag fram till att Nassimo Thila, fjärde bästa dyk siten i världen, ligger bara 20 minuter med båt härifrån. Glad ihågen gick jag bort till vatten sport centret för att boka.

Just när jag rundar hörnan kommer en ljus människa och öppnar luckan till "receptionen".

- Jobbar du här? frågar jag eftersom jag inte vill riskera att fråga en gäst. Lite besvärad svarar han att, jodå han jobbar här. Jag log och frågade mycket trevligt om de hade båttur till Nassima Thila?
Killen stirrar på mig och säger att dit kör de bara advanced och certifierade dykare!
Han tyckte nog att jag såg ut som en gammal kärring som på sin höjd gick baklänges ut i vattnet för att sedan doppa mig utan att blöta håret eller nått.

- Jamen jag är ju en erfaren dykare som har advanced dykcert och jag undrar fortfarande om det går någon båt till Nassima? sade jag och försökte skämta till det. Hela situationen kändes mest pinsam.

Den sura vitingen suckade och oj vad jag var jobbig! Misstänksamt frågade han frågor om min erfarenhet och efter min redogörelse alltifrån första dyk i tsunamin till vrakdyk på 35 meter i Mauritius fick jag svaret att vi var tvungna att göra ett orientation dive ute i "plaskdammen" så de kunde försäkra sig om att jag kunde dyka och använda tuber. Eftersom vitingen inte trodde på mig kunde jag inte såklart inte få fylla i ansökningsblanketten åt Peter heller.

Eftersom jag går som lärling under Eckhard Tolle försökte jag låta det rinna av mig som vattnet på en gås, fortsatte vara lycklig ner i tårna, tackade så länge och gick och hämtade Peter nere på stranden.

Peter blev däremot arg!
- Passar det inte så kan vi boka någon annanstans! tyckte han och följde med mig bort med raska steg.

Men se, den bleka surisen var borta och istället stod en härlig, glad, trevlig och service minded Maldinese i luckan. Det är totalt omöjligt att vara arg när man står framför en person med ett stort leende från öra till öra, hehe
- Pft, någon orientation dive behöver ni absolut inte göra, tyckte den positiva killen och det hela gick sedan otroligt smidigt.

Så imorgon när ni ligger och sussar skönt i era sängar (8.30 lokal tid), glider jag och Peter på 25 meters djup och upplever ett av världens vackraste korallväggar. Det ska bli resans höjdpunkt tycker jag!

Inga kommentarer: