söndag, mars 18, 2012

Krukmakare eller 5-åring?

Efter en hel lördag nere i leran kan jag inte bestämma mig för om jag känner mig som en naturens krukmakare eller som en femåring som leker i geggamojjan.

Längst upp är sumpzonen för Kabbeleckan. Här fick jag jobba hårt med vattenpass och träbräda. Den inre kanten måste vara lägre så vattnet rinner in från dammen och håller leran våt. Dessutom måste hålet vara såpass djupt att det får plats med mycket lera för rötterna.


Till sommaren kommer det upp ljuvliga gula blommor.


Vattenfallet fick en liten minidamm längst upp. Såg en bild på Internet där någon hade små musselblommor i en minidamm innan vattenfallet. Såg väldigt fint ut! Hoppas lutningen inte blir för stor så musslorna följer med strömmen ner. Jag har ingen aning om hur detta ska dimesioneras, så vi får se. Jag har gjort så logiskt jag kunnat med mina händer och vattenpasset.
Första misstaget kom jag på när jag låg och skulle somna. Slangen till vattenfallet...
Får se om jag kan gräva någon slags ränna runt muren? Jag retar mig, grrrrr!

Inga kommentarer: