måndag, mars 05, 2012

Mexikansk underblomma


Igår på trädgårdsmässan hittade jag en rolig knöl som heter Mexikansk underblomma. Det roliga var att man skulle bara lägga den på en tallrik i solen, utan jord och utan vatten, och sen skulle en underbar blomma poppa upp. Skitcoolt tyckte jag och håvade upp pengarna.

När jag kom hem googlade jag runt och stora varningstexter dök upp. Den kallas även för STINKBOMB!

Blomman förökar sig med hjälp av flugor och för att locka till sig dessa utsöndrar blomman en hemsk doft. Folk har trott att hunden bajsat inne, att någon har lyft in en gödselstack eller undrat om någon kräkt under soffan...

Ja, det bådar inte gott, men jag vill gärna se den vackra blomman så den får vara i fönstret tills lukten kommer. Nu är jag iallafall varnad!

5 kommentarer:

Biffen sa...

Jag hade en sådan för rätt många år sedan nu så jag kommer inte ihåg hur den såg ut, men jag kommer fortfarande ihåg doften. Det är inte värt det!

Alexandra Elmer sa...

Håller med Jonas...vi köpte oxå den på mässan och den luktade skit...

MAREdiME sa...

cool!

Unknown sa...

Får hoppas man kan slänga ut den i växthuset när den blommar. Fast då kanske tomaterna smakar kräk...

Anonym sa...

Jag har också köpt denna roliga knöl och jag har fått höra att man ska hälla lite vatten i blomman så lukten mildras.