torsdag, juni 13, 2013

Tänk rätt bli framgångsrik


Napoleons bok bokstavligen hoppade ut ur bibliotekshyllan och hamnade i mina händer en dag för snart 2 veckor sedan. Det var precis rätt bok i rätt tid. Aldrig har jag läst en så inspirerande och omvälvande bok.

Den handlar om personlig utveckling. Om hur du genom att tänka rätt når framgång. Den fängslar från första sidan och många gånger skriver han att man ska gå tillbaka och läsa om kapitlet. Det roliga är att jag läst vissa kapitel tre gånger!

Den påminner lite om lagen om attraktion, men har en mycket praktiskt inriktning om hur man faktiskt ska tänka. 

Målbilden är viktig. Man ska sätta upp ett mål som är konkret, ha ett datum när man ska ha nått målet, konkretisera målet genom att skriva ner det eller skapa fysiska bilder. Dessa ska man titta på ofta och försöka fantisera att man redan har nått målet. Denna fantasi kallar Napoleon för självsuggestion. 

Därefter gäller det att arbeta på en plan för att nå målet medan man bygger upp en brinnande önskan och vilja att nå dit. Genom att ständigt bombardera dig med yttre påminnelser om ditt mål, kommer ditt undermedvetna att göra dig uppmärksam på situationer runt om dig som leder dig dit du önskar. Ditt sinne öppnas.

Mitt favoritstycke i boken är när författaren talar om det sjätte sinnet. Författaren hade fått en dålig start på sitt liv i en miljö full av okunskap och fördomar. Men genom att använda sitt sjätte sinne låter han 9 fantasimän omforma hans karaktär.

Napoleon specificerade 9 män vars liv hade imponerat på honom. Varje kväll innan han gick och lade sig, slöt han ögonen och manade fram ett låtsas-sammanträde med alla nio. Med sig själv utnämnd till ordförande blandade han alla rådgivares egenskaper för att på verka hans egen person. Under de nattliga rådslagen bad han var och en av de osynliga rådgivarna att delge sina kunskaper. I klara ordalag ställde han frågor till var och en:

- Mr Emerson, jag vill ha er oerhörda kunskap om naturlagarna som gjort er så berömd. Jag ber er påverka mitt undermedvetna så att jag får den kunskap som fått er att förstå naturens lagar.

- Mr Burbank, jag ber er dela med er av den oerhörda kunskap om naturens system som fick er att förvandla kaktusen till ätbar föda.

- Mr Napoleon, jag ber er ge mig den underbara förmågan ni hade att inspirera människor, känna er okuvliga tillit och få dem göra långt mer än de förmådde.

- Mr Paine, av er vill jag ha tankefrihet, modet och klarsyntheten som ni har använt er av för att uttrycka era åsikter till allas beundran.

- Mr Darwin, jag vill gärna ha ett tålamod och förmåga att studera orsak verkan som ni gjorde inom ert forskningsområde.

- Mr Lincon, jag skulle vilja bygga in i min karaktär er känsla för rättvisa, den outtröttliga uthålligheten, humor och tolerans som blivit typiskt för er karaktär.

- Mr Carnegie, jag skulle vilja ha fulla innebörden av organiserad ansträngning som ni så effektivt använde för att bygga upp en sån stor industri.

- Mr Ford, jag skulle vilja ha er uthållighet och målmedvetenhet som fått er övervinna fattigdom så att jag kan hjälpa andra att följa era fotspår.

- Mr Edison, av er skulle jag vilja ha er underbara tro och ert oupphörliga slit som fått er besegra motgångarna och göra dem till segrar.

Hans sätt att tala till sina rådgivare varierade beroende på vilken egenskap han just då helst ville ha. Hans erfarenheter blev efter ett par månader så märkliga att han var tvungen att lägga av ett par månader, men de ändrade effektivt hans karaktär till det positiva.

Jag själv har börjat spåna på vilka mina rådgivare ska vara. Det var verkligen inspirerande att läsa effekterna.

Jag kan verkligen rekommendera denna fantastiska bok. Jag själv lånade den gratis på biblioteket men jag funderar på att köpa den, för att kunna ta fram den när motivationen och mitt eget mål börjar blir suddigt. 



Inga kommentarer: