lördag, november 20, 2010

Kratie

Tre timmar skulle det ta men i Lao-tid var vi framme kvart i tre. (startade kl 08) Ja, vi är ju vana nu men vi var glada att vi inte tog 6 timmars resan direkt till Phnom Pehn.

10 minuter innan vi kom fram till Kratie stannade vi för 20-min för matpaus. Varför inte ta det när vi ändå skulle stanna i Kratie? Tja.. De skulle nog tjäna en del på logistiken vad gäller reseplanen.

Den feta motorvägen gick den endast att köra mellan 10 och 60 km/h. Genomsnitt var nog 25km. Bussens stötdämpare tålde nog inte högre fart eller något.

Jag frågade hur lång tid det var kvar till Phnom Pehn från Kratie och guiden svarade 6 timmar. Senare på hotellet sa de att det var 7,5 timmar. Så om man lägger på Lao-tid så skulle det inte förvåna mig om det blev ännu flera timmar.

Kratie var i alla fall inte någon höjdarstad. Ett enda sketet hotell som luktade skunk, var asdyrt och hade äckligt, mörka rum. Nej tack.

Vi följde tripadvisor och valde Balcony guesthouse med gemensam toa och dusch. Rummet var som vanligt. En hård, nerluggen säng i mitten, en fläkt i hörnan och en naken glödlampa i taket. Personalen dock supertrevlig och bättre service kan man nog inte få. De gör verkligen allt för en här och jag uppskattar deras försök otroligt mycket.

Peter var trött efter resan och hans matförgiftning så han däckade i sängen medans jag och Leo tog en promenad i staden. Helt plötsligt fick jag nog. Jag fick nog av smuts, jag fick nog av backpackerliv, jag fick nog av nudlar, ris och grönsaker, jag fick nog av brun mekongflod.

Så jag bokade ett fint hotell i Phnom Pehn. Jag längtar tills jag får känna mig ren! Jag beställde även en minibuss, fast den går kl 06. Orkar inte med den stora, fina bussen som tar 6-10 timmar. Minibuss a la 4 timmar! Jag tror jag har blivit gammal..

Inga kommentarer: