måndag, april 15, 2013

Dansk ölprovning

Jag var i Danmark och hämtade ut mina flaskor från Mackmyra. På vägen hem åkte jag inom Bottle Shop och handlade lite öl. De blev bla dessa tre danska som inte går att få tag på i Sverige.

Jacobsen är Carlsbergs "lyxmärke" eller mikrobryggeri om man så vill. Hornbeer hade en sån härlig ettikett att jag var tvungen att prova den och det ångrar jag inte.

Hornbeer - Våröl: Denna doftar väldigt mycket och gott av blommig humle. Den kunde kanske haft lite mer beska men det är ju en personlig preferens. Väldigt bra var den i vilket fall.

Jacobsen - Pale Ale: Denna levde tyvärr inte upp till förväntningarna. Ingen fräsch humledoft utan en lite mörkare maltdoft trots den ljusa färgen. Även smaken dominerades av denna lite mörkare malt ungefär som en Tuborg Classic. Visst kan den vara god när man är på det humöret, men denna spelar ju i en annan prisklass.

Jacobsen - Forårsbryg: Även denna var väldigt maltig i smaken, tom mer än Pale Alen. Sen är den dessutom kryddad med Myskmadra vilket jag inte vet hur det smakar så jag är osäker på om man känner av det men det är en kul detalj. Tyvärr föll den inte mig i smaken, men flaskorna är snygga så de skall jag i alla fall återanvända.

/Biffen

Inga kommentarer: