torsdag, april 18, 2013

Grillväder


Vi har fått vänta ovanligt länge i år på grillpremiären, men nu har det äntligen blivit lite varmare. Till grillningen har jag alltid en Carlsberg Hof i handen, alternativt en Carls Special om jag är på det hummöret.

Som jag nämde i en kommentar för ett tag sedan så är det den danska Hofen som gäller. Den är på 4,6% medan den svenska är på 4,2% eftersom man förr kom under starkölsgränsen (4,5%) och bara behövde lägga på mellanölsskatt. Dock är det sedan 1998 samma skatt på all öl över 2,8% vilket gör att det skulle kunna ändra till orginalreceptet, men så har alltså ej skett.

Jag vet inte om det bara är alkoholen som gör skillnad, men jag tycker i alla fall att den danska smakar betydligt mer. Den finns ju på burk också men jag tycker den smakar metalliskt. Dock är jag osäker på om jag smakar skillnad om man häller upp den på glas först. Kanska skall göra ett test då jag har bägge hemma...

 /Biffen

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag ser fram emot det blindtestet!

Pappa sa alltid att det skulle vara SVENSKA jordgubbar. Vi gjorde ett blindtest med honom, där vi hade från tre olika länder. De svenska kom sist. Var ganska kul faktiskt :)