onsdag, april 03, 2013

Innis & Gunn

Läs mer om öl och whisky på Biffens blog

Historien bakom Innis & Gunn är att man ville prova att lagra whisky på ekfat som tidigare hade haft öl i sig. De hade tänkt att bara hälla ut ölen men de som jobbade med detta tyckte att ölet blev så gott att de började buteljera det. Jag är själv lite tveksam till att det verkligen var så det gick till men det är i vilket fall kul att de experimenterar med olika fatlagringar. Dessa är de två senaste släppen och jag tror inte Spiced rum cask finns på Systemet. Jag köpte dem i Danmark. 

 Innis & Gunn - Spiced rum cask: På namnet låter det som den skall smaka ännu mer rom än den "vanliga" rum cask. Men jag tycker nog att denna smakar något mellanting mellan originalet och rum cask. Tyvärr är den lika söt som de andra också. 

Innis & Gunn - Irish whiskey cask: En stout, dvs en riktigt mörk öl med väldigt lite beska. Jag tycker alla andra Innis & Gunn är för söta men denna var faktiskt inte det. Mycket smak, dock lite tunnare än en genomsnittlig stout. Den bästa Innis & Gunn enligt mig hittills. 

 /Biffen

Inga kommentarer: