torsdag, juli 25, 2013

Den färdiga koi-dammen

 Vattenytan blev perfekt i sumpzonen med grodan. Underst är ett lager lundalera som växterna är planterade i. Därefter har jag lagt på ett två cm lager med näckroslera (gult). Denna binder väldigt bra och flyter inte iväg som lundaleran har tendens att göra. Närmast kanten lade jag ett lager med svart täcksten, ytterligare för att hålla lera/jord borta från vattnet i dammen.

Vid krusbärsträdet har jag grundzonen med stenar och lutning för salamandrar och grodor. Många härliga hålrum för dem + att det måste vara lätt att komma upp och ner i dammen.

Innan hade jag småsten vid matplatsen. Resultatet blev att alla små barn som kom på besök bara ville kasta sten i dammen, vilket resulterade i jobb för mig och rädda fiskar. Denna gången har jag gjutit fast stenplattor. Dessa går ca 5-10 cm över dammkanten.

Är nöjd att jag inte behövde röra Azalean (närmast till vänster) och fjärilsbusken. Det rostiga i mitten är en gammal grill jag hittade på HSBs soptipp när jag hämtade kasserade tegelstenar - så chubby chic. Denna blir utmärkt att plantera fina sommarblommor i, som måste bytas ut varje säsong.

Drygt en och en halv vecka tog det. Är grymt nöjd med mig själv!

Inga kommentarer: