söndag, juli 21, 2013

Fyller dammen


Fyller koidammen
Det finns ingen härligare känsla än när man fyller koidammen!

På bilder och filmer om dammbygge, ser man hur många gör trappsteg ner till djuphålan. Har inte riktigt förstått varför, men det finns flera fördelar.

1. Stenarna, som hjälper till att få dammduken på plats, rullar inte ner. Jag var mera noga med trappstegsprincipen denna gången, men de blev ändå lite för smala. När dammduken kommer på så rundas hörnen av och flera stenar rullade ner igen när jag drog i duken för att få den rätt längre upp. Så mitt tips inför ditt dammbygge - gör breda trappsteg när du gräver.

2. Ståplatåer. Både under grävning och sedan när man står och lägger sten på kanterna är det super att ha platåer man kan stå stadigt på. Här är bredden också ett bra tips som jag gärna skulle vilja ha haft innan. I och med jag gjorde lite för smala (ca 20-30 cm) blev det att man stod för nära kanten som då gick sönder/rasade.

3. Växtavsatser. Perfekt att ställa korgarna med vattenväxter i. Olika växter vill stå på olika djup. Tacksam för jag hade minst 5 olika djup att ställa alla korgar på.

Summa: Gräv många platåer på olika höjder, gör de breda så att stenar och fötter kan stå, gräv de snett inåt mot kanten så blommor och stenar rullar inåt istället för utåt.


Inga kommentarer: