tisdag, februari 19, 2013

Barns kreativitet


 Idag kan man ladda ner flera föreläsningar från världens toppuniversitet utan att vara inskriven och investera tusentals kronor i terminsavgifter. En fattig människa kan idag koppla upp sig från bushen och tillskaffa sig så mycket kunskap, att det teoretisk sett överstiger den finaste examen.

Vad kommer då att bli nästa generations konkurrensfaktor?
- Förmodligen förmågan att tänka "out of the box" och skapa nya saker!

Ett exempel är personen som satte en fallskärm på en strykbräda och vips så hade man en kite board. En sport som många tusentals personer ägnar sig åt idag.


Det handlar om kreativitet!

Barn från födseln är nyfikna och har ännu inte lärt sig att det de tänker kan vara fel. Leo sju år, byggde ett rymdskepp med badkar. Han hade inte en tanke på att detta inte skulle fungera utifrån de vuxnas kunskap om världen idag. För honom var det naturligt att rymdskepp har badkar.

Ken Robinsson menar att vi vuxna har en stor påverkan hur vi låter våra barn bevara kreativiteten. Han menar att barn växer "ut ur kreativiteten istället för in i den".  Om jag som mamma hade sagt till Leo att man kan inte ha badkar i rymden därför att i rymden är man tyngdlös, lär jag honom att hans sätt att tänka är fel. Indirekt hämmar jag hans kreativitet och talar om begränsningar som kanske inte finns.

Jag kommer ihåg när jag arbetade med test av multimediaapplikationen på Sony Ericsson och skulle testa Vykortsfunktionen. Jag tog ett kort av Leo med min mobilkamera, tryckte på vykort, skrev in min 90-åriga morfars adress och vips så skickades ett vykort till honom. Efter en vecka ringde jag för att fråga om det hade kommit fram.

"Tänk att man kan ta ett kort med telefonen och så kommer det i min brevlåda!" svarade morfar oerhört förvånad över tekniken.

Framför mig såg jag min morfar med en gammaldags telefon i handen där han bad att få bli kopplad till skomakare Hansson. Hade någon sagt till honom på den tiden, att i framtiden kan du ta foto med telefonen och skicka som vykort, så hade den personen förmodligen lagts in på mentalsjukhus.

Vi borde omedelbart sluta med att påverka våra barns kreativitet med vår begränsade syn på världen. Vi hämmar barnens medfödda nyfikenhet och fantasi. Istället borde vi uppmuntra och lyssna på våra barns kreativa förmåga. Vi borde omvärdera värdet av matematik mot våra estetiska ämnen och införa högre värde på kreativitet i våra barns utbildning. 

När kunskap alltmer blir tillgängligt, är det just den kreativa förmågan vi bör lägga fokus på att bevara. För som sagt: När alla kan komma åt all världens data, kommer förmågan att tänka "out of the box" vara vår största resurs!

3 kommentarer:

anna horn sa...

håller verkligen med dig! blir så ledsen när jag ser föräldrar/lärare/andra vuxna som avfärdar barns lekar, skapelser eller sätt att tänka för att "det är fel" och "inte funkar så".

Anna sa...

Sant, och jag tror att genom att vi får vara kreativa som barn och tänka "fel" så tar vi med oss det till vuxenvärlden.

En annan sak som jag har funderat på kring kreativitet är alla dessa färdiga pysselförpackningar med tillrättalagt pyssel som innehåller material för att exakt återskapa det som finns på bilden på framsidan. Det brukar kallas kreativitet, men jag tycker inte alls det. Barnen övar finmotorik (vilket i och för sig är bra) men knappast kreativitet...

Unknown sa...

Förra veckan hade Leo sitt skolprojekt där man fick välja själv hur man ville gestalta "sitt" system. Redan innan vi började skapa, hade Leo sin vision om hur och vad han skulle använda för att visa lungor och hur kroppen får syre.

http://mony71.blogspot.se/2013/02/leo-forklarar-hur-andningssystemet.html