torsdag, februari 14, 2013

Oxfilè och en avsugning


Alla hjärtans dag! Vad tusan ska man ge som visar ens närmaste hur mycket man tycker om dem?

Min man säger varje år att han önskar sig en oxfilé och en avsugning. Meningen avslutas med ett litet skratt så att jag ska förstå att han skojar, men hade jag bjudit på en oxfilè och en avsugning hade han förmodligen inte blivit missnöjd, hehe.

Nere på stan översköljs jag av röda hjärtan i vart och vartannat skyltfönster. De flesta butiker erbjuder färdiga paket, inslagna med lämpliga innehåll, så den stressande människan bara snabbt dra sitt kreditkort och skynda hem.

Spontant tänker jag att jag inte behöver någon Alla hjärtans dag present, men får jag ingenting kommer jag att känna mig väldigt osedd och besviken.

Vad är det då man vill ge och vad är det man vill få på en hjärtans dag?

Jag har funderat ett tag och jag tror de flesta vill bli sedda, de vill få känna sig speciella, de vill att någon annan ska ha tänkt på dem, att de är betydelsefulla, helt enkelt att någon annan har brytt sig om dem. En present kan uppfylla denna känslan, men det finns ju även andra alternativ som uppskattas minst lika mycket.

Telefonen är ett utmärkt redskap. Ring till den du bryr dig om och tala om varför just den personen betyder så mycket för dig. Berätta om saker personen gjort som du blivit glad åt eller tyckt varit bra. Var ärlig och påminn om allt fantastiskt den människan gör/är. Jag hade blivit varm ner i tårna om jag fått ett sådant samtal.

Träffar man personen i fråga kan man göra samma sak fast ansikte mot ansikte. Nu kanske vi känner oss lite ovana att tala om sådana saker, så då kan man börja med en kram eller något annat fysiskt så att det känns mer naturligt. Är man riktigt ovan, kan man viska det i personens öra vid sängdax. Huvudsaken är att budskapet på ett eller annat sätt går in.

Själv uppskattar jag få andras tid. När någon har lagt ner sin tid på att skapa något åt just mig. Det kan vara att någon gör supergoda köttbullar, man får en påse nybakade bullar, en broderad duk, eller en härlig promenad med fika i skogen. Känslan av att den andre anstränger sig för mig, är värd tusen gånger hjärteparfym eller röda underkläder, färdigpreparereade från någon butik.

Sist men minst får man inte glömma chokladen. Den är ett måste ;)

2 kommentarer:

Peter sa...

Har man inte möjlighet till Oxfilé och avsugning så går det lika bra med kycklingsallad.

Fast nu är det iofs jag som lagar maten här hemma... ;)

Anonym sa...

Bra skrivet!! :-)
//Faith S