lördag, februari 16, 2013

Månggifte - inte för kvinnor



Jag blir alldeles mörkrädd när jag hör om Centerns nya idéprogram som ska tillåta månggifte. Jag var tvungen att googla på polygami och religion och på Wikipedias hemsida läste jag det som jag misstänkte: det är främst inom islam som månggifte används idag. Islam förespråkar dock max fyra fruar, medan centern inte har pratat om något maxtal.

Centern argumenterar att det är "individens frihet och valfrihet" som partiet vill lyfta fram. Efter att ha sett Nadja Yellners Uppdrag granskning om imamer, islam och kvinnans roll i det muslimska samhället undrar jag hur individen ska gynnas av denna nya lag? Det känns mera som om det är muslimska män som flyttat in i Centerns politik.

Tänk er om kvinnan i programmet kom till imamen och sa att en av hennes fyra makar inte ville ha sex med henne? Det skulle vara väldigt intressant att se imamens reaktion på omvänd situation!

Staten bestämmer men vi får inte glömma att staten är vi. Vårt samhälle kräver lagar, annars hade det varit anarki och en kollaps hade varit mycket trolig. Staten/vi bestämmer att vi inte får ta droger, att vi måste vara 18 för att gifta oss, att alla får rösta och att vi bara får vara gift med en person samtidigt.

Fakta visar att kvinnor och män behandlas inte 100% lika i dagens Sverige. Vår jämlikhet ligger i topp i världen, men fortfarande har vi en bit kvar. Att propagera för månggifte, där främst den ojämlika kvinnosynen hos islam gynnas, är för mig att ta tusen steg tillbaka!

Vi kan diskutera månggifte när religionen inte håller troende i ett järngrepp, när kvinnor och män verkligen är lika och när/om samhället fortfarande tycker att månggifte är ett önskemål.

Inga kommentarer: