onsdag, februari 27, 2013

Överkvalificerad för jobb


Jag var nyss på en två timmar lång intervju hos ett danskt företag som sökte personer till deras Customer Service (kundtjänst helt enkelt). När intervjun nästan var färdig säger rekryteraren till mig:

- Monica, jag tycker du är helt överkvalificerad för denna tjänsten och tror att du kommer tycka det är urtråkigt efter ett tag!

Vad tusan svarar man på en sådant påstående?

Jag kände ju vad hon tänkte. Att jag inte kommer bidra till deras företag och att jag förmodligen kommer att dra så fort jag hittar något bättre. Så hur gör jag för att få jobbet trots allt?

Jag måste övertyga arbetsgivaren att jag kommer bli kvar en stadigvarande tid på företaget. Som överkvalificerad är jag inte ett hot mot dem själva utan de måste se möjligheterna. Jag måste förmedla att jag sätter stort värde på arbetet i fråga och att jag gillar göra en insats för företaget. Min avsikt är inte att ständigt jaga något nytt jobb utan jag är villig att utvecklas gemensamt med företaget och min egen roll så snart tillfälle givs. Jag vill göra något nytt i livet.

2 kommentarer:

Qbrium sa...

Vilken jobbig sits, samtidigt måste det ju vara lite kul att höra ändå. Som du säger bör ju företaget se nyttan med dig, istället för att vara rädd för att du kommer lämna dem om du får ett bättre erbjudande.

Varför vill du jobba på just det företag du var på intervju till? Du får ju motivera dig väldigt bra så att de förstår att du faktiskt vill jobba där, och att du kan bidra med en hel del.

Hur ser din arbetsstatistik annars ut? Byter du ofta jobb, eller kan du hänvisa till att du varit lojal på dina tidigare arbetsplatser?

Unknown sa...

Tack Qbrium för tipset om att hänvisa till mina tidigare platser. För mig stämmer det att jag varit flera år hos samma arbetsgivare så det är något jag ska ha med mig när jag lägger fram argument.