onsdag, november 20, 2013

Hur blir du gratis omnämnd i medier?


Sarah Skarum gästar Fabiolas webinarium och ger insidertips om hur man blir kompis med journalister och blir omnämnd i pressen utan att betala massa pengar för marknadsföring.

Webinariet var mycket enkelt att delta i. Jag anmälde mig på Fabiolas online marketing, fick en länk i min mail och klickade på länken 5 minuter innan det var dax. En citrixclient installerades på några sekunder och jag var online. Webinariet var på danska och nedan följer en svensk summering av Sarahs insidertips:

1. Ha en bra historia. Detta tipset var helt klart det viktigaste. Historien ska vara av sådan karaktär att du skulle kunna berätta den på en middagsbjudning eller till och med på en dejt. Kan du inte göra detta utan att tråka ut dina lyssnare, passar den förmodligen inte i media heller, menar Sarah.

2. Enkelt språk. Språket ska vara enkelt och kunna förstås av din mamma. Undvik branschspecifika uttryck. Låt gärna familj och vänner läsa igenom och godkänna.

3. Förför dina läsare. Historien ska vinna läsarna genom att erbjuda något nytt och överraskande.

4. Hänvisa gärna till tendenser och trender. Sarah gav exempel på att om du ska öppna en ny juicebar i Köpenhamn, kan du skriva något i stil med "New York-borna är galna i färskpressade juicer och trenden visar att juicebarernas popularitet i USA bara ökar. Men nu kan även Köpenhamnsborna erhålla samma lyx, när Juicebaren XX öppnar på måndag på Storgatan."

5. Sarah tycker både man kan maila och ringa till en journalist. Är man osäker på hur vederbörande vill ha det - fråga!

6. Skrivna texter kan vara i vilket format som helst, men kopierbar text underlättar.

7. Mailar man och bifogar sin historia som attachment, är det bra att ge en sammanfattning direkt i mailet. Som journalist får man många historier och det blir för jobbigt att öppna alla bifogade filer för att bestämma sig för om det är en bra publicerbar historia eller inte.

8. Tydliga kontaktuppgifter. Ha de gärna längst ner i mailet samt i den bifogade filen. Journalisten vill inte lägga massa tid på att leta upp kontaktuppgifter.

9. Man kan gärna skicka med bilder. Men ska historien ut i tryck, måste man ha högupplöst bild tillgänglig. Denna kan man skicka med via en länk (om den är tillgänglig från nätet) eller så kan man skriva att man kan maila den vid behov. Det är ingen ide att skicka med en stor, tung högupplöst bild i första skedet.

Inga kommentarer: