måndag, mars 25, 2013

Arbetsförmedlingens platsanvisning

Jag undrar hur handläggarna på arbetsförmedlingen tänker när de skickar ut platsanvisningar till arbetsökande. Jag trodde att det var för att hjälpa människor ut i arbete, men utifrån min kompetens/erfarenhet anser jag att matchningen mot min profil är märklig.

1. ITIL/ITSM Lead Architect till Fujitsu
Tjänsten hade kunnat fungera om jag hade dokumenterad senior chefserfarenhet samt är ITIL certifierad.   Något jag tyvärr inte har. Dessutom är placering Kista i Stockholm.

2. Chef strategisk transportplanering i Norrköping
Här ska jag arbeta tillsammans med operativ transportledning. De önskar utbildning inom logistik/distribution samt erfarenhet av logistikverksamhet. I denna anvisning var det inte mycket som stämde. Möjligtvis "Majoriteten av våra anställda inom lager och transport är män, vilket gör att vi gärna ser kvinnliga sökanden". Placering i Norrköping

3. Solution Architect inom Microsoft Dynamics CRM
Här skriver de att ett absolut krav är erfarenhet i microsoft.net plattformar och goda kunskaper inom java, C och SQL server. Visserligen gick jag teknisk inriktning på systemvetenskapliga linjen, men min kompetens inom programmering är väldigt låg. Placering Umeå.

Det verkar som placering Lund/Malmö har bytts ut mot EJ Lund/Malmö. Jag har endast fått en anvisning häromkring där jag bor. Det gällde en praktiktjänst på Lunds Universitet. Deras krav var service minded och behärska engelska i tal och skrift. Jag fick inte tjänsten då jag var överkvalificerad.

Någon som vet hur de tänker? Jag förstår inte syftet med att lägga många timmar på att skriva in alla uppgifter i deras databas, när anvisningarna blir så fatalt fel.


2 kommentarer:

Arbetsförmedlingen sa...

Hej!

Mitt namn är Susanne och jag arbetar som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen. Vi prenumererar på blogginlägg som handlar om Arbetsförmedlingen.

Du skriver att du fått platsanvisningar som inte matchar din profil och funderar hur vi på arbetsförmedlingen tänker när vi skickar platsanvisningar.

Nu vet inte jag om jag kan räta ut alla frågetecken men det första som slår mig är om vi har rätt uppgifter för att matchningen ska kunna bli så bra som möjligt?

Mitt råd är att du kontaktar oss på arbetsförmedlingen när du får en platsanvisning som inte känns relevant utifrån din kompetens.

Vi kan då tillsammans gå igenom platsanvisningen och din profil för att se vad som inte stämmer.

Är det så att anvisningen är felaktig och du inte har de kvalifikationer som efterfrågas så återtar vi anvisningen.

Då det gäller vart i Sverige tjänsten finns så är hela landet ditt sökområde. Såvida det inte finns några speciella skäl som gör att du under en begränsad tid kan ha ett annat geografiskt sökområde.

Det jag också tänker på är vi skickar både platsförslag och platsanvisningar.

Ett platsförslag är bara ett tips om ett möjligt arbeta att söka och du beslutar själv om du söker det.
Vid en platsanvisning så har vi på arbetsförmedlingen gjort en bedömning att det är ett lämpligt arbete att söka och det är då viktigt att du hör av dig om du upplever att anvisningen är fel.
Tveka inte att kontakta oss om du har några fler funderingar omkring geografiskt sökområde och platsanvisningar. Du når oss på 0771-416 416
Med vänlig hälsning
Susanne, arbetsförmedlare

Unknown sa...

Hej Susanne. Jag vet inte om du läser svar på dina egna kommentarer, men jag har ringt min handläggare och frågat hur det kan komma sig att allt från er bara blir så fel?

Svaren kan du läsa här: http://mony71.blogspot.se/2013/03/telefonsamtal-till-arbetsformedlingen.html