onsdag, mars 27, 2013

Påskölsprovning del 2

Läs mer om öl och whisky på Biffens blog

Dessa godbitar hittade jag på Emporias Systembolag. Hoppas det kan hjälpa till i valet av öl inför påsken. Det var länge sen jag var så här positiv över alla ölen i en provning.

Mohawk - Easter Rocket: En riktig humlebomb. Smakar väldigt skarpt av humlen men är ändå balaserad med lite mörkare malt. Gillar man kraftig beska är detta en riktig höjdare.

Sigtuna - Påskweizen: Jag ät inte ett jättefan av weißbier men dricker det lite då och då. Denna var lite annorlunda då den hade lite mer humle än vanlig weizen och därmed hade lite beska i sig. Det kan vara den bästa weißbier jag druckit faktiskt men som sagt inte den klassiska smaken och dessutom vet jag inte var påsken kom in heller.

Electric Nurse - Easter Ale: Nytt bryggeri för mig i alla fall. Men ett väldigt gott öl. En tydlig beska som balanseras upp med en lite rödfärgad karamellmalt som dessutom ger en fin färg. Detta bryggeri kommer jag hålla ett öga på.

St Eriks - Easter DIPA: Jag tycker att många dubbel IPA blir lite väl tunga då de har så hög alkoholhalt. Men denna klarade av att inte bli för tung trots sina 8,5%. Väldigt fräsch och god doft hade den också.

St Eriks - Mathias Dahlgren Påsköl: Kocken Mathias Dahlgren har ett samarbete med St Eriks och nu har turen kommit till hans påskvariant. Den är väldigt maltfokuserad med väldigt lite humlebeska. Men speciellt till mat kan den nog passa riktigt bra med sin rostade ton.

 /Biffen

1 kommentar:

Unknown sa...

Vilken öl kommer du dricka till påskmiddagen, Biffen? :)