söndag, mars 24, 2013

Hembryggning av öl


Jag har bara bryggt öl i ett halvår men har ändå hunnit skaffa mig en hel del erfarenhet om denna ädla konst. Dock måste jag erkänna att jag har en hel del kvar att lära men vill ändå dela med mig av det jag hittills tillägnat mig. För att inte inlägget skall bli alltför långt kommer jag bara kort gå igenom de olika stegen för att förhoppningsvis inspirera andra att prova på. Utrustning, råvaror och recept kommer jag gå igenom i senare inlägg. 

Första steget är mäskningen där man värmer upp vatten och häller i den krossade malten. För att hålla det enkelt kan man hålla det vid en temperatur (runt 67 grader) i ca en timme. Detta gör man för att utvinna socker som sedan jästen kommer att använda för att producera alkohol. 

När jag fått rätt temperatur på spisen brukar jag sätta in kastrullen i ugnen på ca 50 grader för få så konstant temperatur som möjligt. Efter en timme går man över till steg nummer två, lakning. Detta är det svåraste steget tycker jag. 

Nu skall alltså vätskan separeras från malten samtidigt som man vill ha med så mycket som möjligt av sockret till vätskan. Jag använder en pastakastrull som sil och häller vätskan igenom några gånger plus att jag tar lite nytt varmt vatten och häller igenom för att få ur det sista sockret


Steg tre är vörtkoket. Fyll upp lakningen med vatten till du har den mängd du vill ha i slutresultatet. Lite kommer att dunsta men man fyller på efterhand. Sen skall vätskan koka upp och precis innan det börjar koka börjar det skumma rejält. Ta bort skummet med en hålsil som på bilden. Enkelt att komma ihåg här är att det skall koka en timme. 

När skummet tagits bort lägger man i den första givan humle. Detta är den humlen som ger grundbeskan åt ölet. När det är 20 min kvar är det dags för humlegivan som ger smaken åt ölet. Vid denna tidpunkt lägger man även i ett medel som gör att ölet skall bli klarare om man vill det. 

När det är fem minuter kvar är det dags för sista humlegivan som är den som ger mest arom till ölet. Detta är givetvis bara riktlinjer och det finns inga regler utan det är fritt fram att experimentera.


Steg fyra är att kyla ner vörten till rätt temperatur för den jäst som skall användas. För hembryggare betyder det oftast rumstemperatur som passar överjästa öl som tex olika sorters ale. Här är det väldigt viktigt att det går snabbt då det annars är hög risk att man får ner någon bakterie eller annat skräp som kan förstöra en hel brygd. 

Som ni ser har jag isklampar i vattnet och jag byter även ut vattnet några gånger. När man kommit ner i ca 25 grader är det dags att hälla i vätskan i jäskärlet som i mitt fall är en damejeanne. Givetvis skall man sila vätskan eftersom man nu har en massa humle som ligger kvar. 

Steg fem är alltså jäsningen och jästen är det som fattas nu. Häll i jästen och skaka kärlet ordentligt så att det syresätts. Nu skall det jäsa i ca två veckor utan solljus. Garderoben passar tex bra. 

Sista steget är buteljeringen. Sila vätskan ner i ett rent kärl utan att jästen som ligger på botten kommer med. Blanda i en sockerlösning som består av 5g socker per liter vätska. Detta socker kommer att bilda kolsyra tillsammans med jästresterna som finns kvar. Nu är det bara att hälla på flaska och låta vila i mörker och rumstemperatur i ca två veckor sen är det klart! 

I skrivande stund har jag mitt elfte recept jäsandes i garderoben och 80% av försöken har blivit riktigt bra. 

Lycka till! /Biffen

7 kommentarer:

Unknown sa...

Så frugan kan glömma ha sina skor i eran garderob då? :)

Biffen sa...

De får en frisk doft av god öl! ;)

Peter sa...

Det var många steg! Vad är skillnaden på hemmagjort mot köpt i smak?

Anna sa...

Tack för tipset men jag dricker inte alkohol alls.

Unknown sa...

Peter: Jästklumpar? :)

Biffen sa...

Skillnad i smak mellan hembryggt och köpt öl är ungefär som skillnaden mellan hembakat och köpt bröd. Man kan få det att smaka som ett köpt genom att följa recept, eller så kan man hitta på egna recept för att få det precis som man vill ha det. Självklart lyckas man inte alltid men det gör man ju inte brödbaket heller... :)

Biffen sa...

Det blir ju lite jästfällning i botten på flaskorna. Hur mycket beror på hur försiktig man är när man tappar ur jäskärlet. Å ena sidan vill man ha med så mycket som möjligt å andra sidan vill man inte ha för mycket jäst. :)