torsdag, mars 21, 2013

Påskölsprovning del 1

Jonas a la Biffen fortsätter gästblogga om öl. 
Läs mera om både öl och whisky på Biffens blog!

Som vanligt åkte jag till Skurups Systembolag och kollade vilka av påskölen de tagit in. Jag tyckte jag kollade noggrant men tydligen inte för jag missade Ysta Påskbrygd som jag gärna provat. Får väl bli en runda till senare. Men jag har även varit inne på Emporias bolag och gjort ett lite större påskinköp, men den provningen får ni vänta några dagar på.

Mariestads - Påskbrygd: Denna tog jag med som en referens. Men faktum är att den var riktigt bra. Ganska mörk maltsmak men även en tydlig beska. Perfekt till påskmiddagen då man käkar sill och annan smakrik mat.

Oppigårds - Easter Ale: Kraftig och god beska precis som de flesta från Oppigårds. Fast jag saknar den lite mörkare tonen som jag tycker krävs för att kallas påsköl.

Nils Oscar - Kalaspåsköl: Inte heller denna hade någon speciellt mörk maltsmak. Men tyvärr hade den knappt någon humlebeska heller och var ganska platt i smaken. En riktig besvikelse från ett annars bra bryggeri.

1 kommentar:

Peter sa...

Perfekt! Brukar välja Mariestads öl men nu kan jag göra det med gott samvete. :)