tisdag, mars 26, 2013

Telefonsamtal till Arbetsförmedlingen

Jag var bara tvungen att ringa till handläggaren på arbetsförmedlingen för att reda ut det här med matchningen mot min profil. Nedan var information som jag fick:

Varför får jag bara matchningar ej i Skåne?
Att endast EN av alla de platsanvisningar jag fått på över ett år har varit i närområdet var beklagligt, men det var inte hon som gjort tidigare matchningar så hon kan inte svara på varför jag bara får anvisningar uppåt landet. 

Vad händer om jag inte vill flytta?
Det är a-kassan som säger att man måste söka i hela landet. Arbetsförmedlingen tittar först och främst i närområdet (såklart?).  Tackar man nej för man inte vill flytta får man ingen a-kassa.

Så a-kassan anser att man ska flytta hela familjen?
Det finns dagis i Norrköping också, blir svaret. 

Men då blir ju min make arbetslös?
Det gäller att lösa sin situation!  Sedan hänvisning tillbaka till att det var a-kassan och inte arbetsförmedlingen som hade regeln om att söka i hela landet.

Hur kan min profil matchas med chef för transportplanering?
Personalen på arbetsförmedlingen har inte tillräckligt med IT kompetens och det är svårt för dem med alla nya system som kommer in. Dessutom är dagens matchningssystem svårt och för strukturerat. Där ska jag som arbetssökande hjälpa handläggarna så det blir rätt (!)

Men chef och transport - hur gör systemet?
Hon knappar lite på datorn och meddelar att i systemet står det att jag har 
6 års projektledarerfarenhet. 

Och när det gäller .net plattformar och programmering?
Du har ju kunskaper inom html och javascript blir svaret. Systemet har tyvärr ingen finare gradering. 

Läser ni som handläggare igenom matchningarna ni får upp innan ni hänvisar dem till arbetsökande?
Ja, jag försöker göra det svarar hon

Tycker du att det är rimligt att monster/stepstone hittat över 100 arbeten inom min genre häromkring Skåne medan Arbetsförmedlingen endast har hittat ett? 
På det hade hon inget svar mer än att de söker först i närområdet och finns det inga matchningar, utökar systemet automatiskt. 

Står det i systemet att jag bor i Lund och vill ha i Skåne/Öresundsregionen?
Nej, eftersom reglerna kräver att man kan ta arbete i hela Sverige

Jag tackar för samtalet och önskar trevlig påsk!

Inga kommentarer: