fredag, mars 22, 2013

Falsk Mörad Nötytterfilé

Jag brukar alltid titta på innehållsförteckningen på det jag handlar men varför jag inte gjorde det på denna produkt vet jag inte. Hade jag sett alla tillsatser som den innehåller och dessutom endast 92 % kött så hade jag aldrig lagt den i varukorgen. Man är kanske för van vid att en köttbit är en köttbit och inte en massa annat?

Oavsett så lades den i Sous Vide:en (ett vattenbad) i morse på 54,5 grader, med lätt misstanke om att något inte stämde. När jag tog upp den efter 10 timmar så märktes att färgen och konsistensen var avvikande. Den såg ut som ett lik och hinnorna påminde inte alls om nötkött.

Vid stekningen blev det inte heller den färg som man kan förvänta sig. När jag senare skar i köttet var det tydligt att det absolut inte rörde sig om nötkött. Helt för fina fibrer och onaturligt röd färg i mitten. Jag och Monica testade att tugga på varsin bit. Det var som tuggummi och salt som bara den. Köttfusk så det skriker om det!

Jag ringde direkt till Färskvaruhuset, köttproducenten, men det var stängt. Jag har nu mejlat dem mina uppgifter och väntar på svar. Willys var mycket tillmötesgående och jag fick dubbelt tillbaka av vad jag hade gett.

Färskvaruhusets hemsidan kan man läsa följande:
"Färskvaruhuset verkar aktivt för en säker och kvalitetssäkrad produktion, i alla led, med minsta möjliga miljöpåverkan. Kvalitet är ett av nyckelorden i vår verksamhet. Genom en mycket noggrann kontroll av de inkommande råvarorna kan vi garantera högsta tänkbara kvalitet på de produkter som lämnar huset."

Tror de behöver se över sina rutiner?

Framöver måste vi se till att handla mycket mer i slaktarbutiker...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Hittade er blogg när jag sökte på Färskvaruhuset och falskt nötkött. Har köpt likadan nötytterfilé som er och misstänkte direkt vid tillagningen att det var något som inte stämde. Ska gå tillbaka till Willys, men blev nyfiken på vad ni fick för svar från Färskvaruhuset?

/Frida

Anonym sa...

Hejsan, åt precis en bit nötytterfile och kände att något inte verkade rätt, så sökte på "nötytterfile och falsk" och hittade din blogg. Och gissa om jag blev förvånad när det var precis samma märke som din.

/Tobias