fredag, mars 08, 2013

Biffens ölblog


Jag har blivit inbjuden av Monica att gästblogga hos henne. Anledningen till detta är att jag är lite av en ölnörd och skriver lite sporadiskt om detta ämne. Jag kommer både att recensera nysläpp på Systembolaget och skriva om hembryggning med allt vad det innebär. Jag är jätteglad för denna möjlighet.

Jag bor i Skurup och gick till Systemet här med ganska låga förhoppningar om vilka av nysläppen de skulle ha tillgängliga. Det blev ungefär som förväntat att de fanns två nyheter i hyllan. Dock måste jag berätta att när jag för några dagar sedan var på Mobilia i Malmö så gick jag in och kollade på Systemet där också. Till min förvåning hade de bara en av nyheterna där. Så det är inget bolag för ölälskare. Dock har de ett ganska hyffsat utbud på vinhyllan.

Thornbridge - Jaipur IPA: En tydlig beska som sig bör hos en IPA. Dock har den inte den fina citrusdoften som en bra amerikansk IPA har men det kan ju vara lite personlig preferens och dessutom så är den ju brittisk. När det gäller malten verkar de tyvärr inte haft i mycket rostad malt alls utan den är ljus som en pilsner. När det gäller IPA så behövs lite rostad malt för att få en balans i smakerna.

Sigtuna - East River Lager: Jag har blivit besviken på de flesta moderna lageröl som har en tydlig humlekaraktär. De brukar bli väldigt obalanserade ungefär på samma sätt som IPAn ovan. Dock var denna från Sigtuna Brygghus väldigt bra. De har balaserat upp den med lite karamellmalt som gör att den får lite mer kropp och smak ifrån malten. Det finns en annan lager på burk nästan i samma klass "Brutal Brewing - Summer Edition", men den finns väl främst på sommaren och är nog lite ljusare vad jag minns.

Ställ gärna frågor i kommentarsfältet så lovar jag att svara så gott jag kan. Jag kommer att gå igenom tillverkningen framöver och då kommer jag även gå igenom olika typer av malt och humle om ni tyckte det var för mycket fikonspråk i recensionerna.

/Jonas "Biffen" Elmer



Blogger Monica Anderberg sa...
Vad betyder IPA? :)
07 november, 2012 16:35
 Radera
Blogger Biffen sa...
India Pale Ale. Namnet kommer från ölen som engelskmännen fraktade till soldaterna och de andra som ockuperade Indien. Eftersom det var en så lång resa var man tvungen att använda extra mycket humle som ju har en konserverande effekt. Humle är även den ingrediensen som står för beskan. Så dessa blir väldigt beska vilket många inklusive mig själv tycker väldigt mycket om!


6 kommentarer:

Anonym sa...

Måste jag åka till Skurup för att köpa Sigtunas öl? Mobilia ligger närmast mej varför finns den inte här? Någon som kan förklara.

Peter sa...

Jaipuren låter gått. Systembolaget vid Nova har det dessutom.

Hur rekommenderar du att man dricker det, för en oinvigd? Funkar flaskan direkt? Köpa ölglas?

Alf Tycker Om Öl sa...

Vad gäller tillgängligheten för Sigtunas East River Lager så går den att beställa (styckvis) till din butik. Det tar givetvis några dagar - men den är väl värd väntan.

Direkt ur flaska eller ur glas? Alltid glas är mitt tips, helst i ett riktigt bra och givetvis rent glas. Rätt dryck i rätt glas förstärker oftast smakintrycket, det gäller inte bara Jaipur.
Inte IS-kall, kylskåpskyld - men låt gärna flaskan stå ett tag i rumstemperatur innan upphällning.

Biffen sa...

Vilken respons, kul!

Jag förklarar gärna. Som jag skrev så fanns en av nyheterna på mobilia och det var just Sigtunas. Systemet släppte ju ett 20-tal nyheter den 1e mars och jag trodde att fler än en av dessa skulle hitta till ett bolag i storstaden Malmö.

Jag dricker all öl ur glas förutom Carlsberg Hof som jag dricker direkt ur flaskan när jag grillar på sommaren. Givetvis är det den riktiga Hof tillverkad i Danmark på 4,6% och inte den svenska som smakar betydligt mindre.

Peter sa...

När vi ändå pratar om öl. Är det sant att det är risstärkelse i dansk öl?

Om man vill vara säker på att inte få oönskade tillsatser i sin öl, vad bör man då undvika?

Biffen sa...

Utan att veta har jag svårt att se att världens fjärde största ölbryggeri Carlsberg skulle ha risstärkelse i sin öl. Jag antar att det i så fall skulle vara för att få ett bättre skum. Det brukar man lösa med att ha i en liten del vetemalt istället för bara kornmalt.

Om man vill vara helt säker på att undvika tillsatser skall man dricka tyskt öl där de har en väldigt strikt lag som bara tillåter vatten, jäst, humle och mältat korn eller vete. Dock är det väldigt många bryggeri som följer dessa strikta regler och inte sällan stoltserar de med det på etiketten.