fredag, mars 15, 2013

Karriärscoachning

Karriarcoachning
clienta.se

Jag var hos en karriärcoach och det är något jag verkligen kan rekommendera! Min karriär just nu är att komma tillbaka på arbetsmarknaden och eftersom jag kommer till intervju förmodar jag att jag har en hyfsad CV som fångar rekryterarens intresse. Däremot var jag osäker på intervjusituationen. Så jag bokade en session med karrärcoachen Camilla Hefvelin på Clienta!

Som förberedelse använde jag mig av en riktig jobbannons som erbjöd en tjänst som jag ville ha.  Jag mailade annonsen, mitt CV och mitt personliga brev till Camilla så att det hela blev så skarpt som möjligt.

Efter en 20 minuters lära-känna-prat, var det dax för själva intervjun. Hon ställde de typiska frågorna berätta om dig själv, starka/svaga sidor, beskriv en jobbig situation och hur du löste detta, vilka uppgifter tycker jag är roliga/tråkiga, hur skulle mina kollegor beskriva mig och följdfrågor på detta. Efter en timme var vi klara.

Efteråt gick vi igenom allt och jag menar allt! Från mitt handslag, klädsel, kroppsspråk, användandet av händerna, energi och självklart hur jag uttryckte mig oralt under intervjun. Det var så otroligt lärorikt. När hon lyfte upp saker jag sagt och hur jag sagt det, var det en riktig aha-upplevelse. Jag var urusel på att berätta vad jag kunde. Hon lärde mig hur rekryteraren tänker och vi pratade om hur jag tror att rekryteraren tänker.

Ett exempel var att jag när jag berättade om att jag hoppade av turisthotellinjen och började jobba som konditoribiträde berättade jag orsaken (jag var kär i Ninas pappa) och att mamma blev arg och sa att om jag inte ville gå i skolan så fick jag söka jobb. Jag fortsatte historien om hur jag sökte och lyckades hitta ett jobb på bara några veckor. Jag ville med ovan berättelse visa att jag redan som 16 åring var självständig och handlingskraftig och inte rädd för att fatta egna beslut. Men detta sa jag aldrig!

Rekryteraren skiter i att jag var kär i Ninas pappa, att min mamma blev arg och att jag fick jobb efter två veckor. Rekryteraren vill veta vad jag jobbade med, vad jag kan, vad jag lärt mig, min kompetens för den sökta tjänsten.

Här fick jag konkret exempel på hur jag kunde formulera mig istället: Jag kände att utbildningen inte var rätt för mig och tog beslutet att skaffa mig ett jobb. Jag fick jobb på ett konditori där jag upptäckte att min sociala kompetens tillsammans med ekonomiskt sinne var ett område jag ville utvecklas mera inom.

Så nu jobbar jag hårt med att ändra mitt inre intervjumanus så att flummet försvinner och det blir mer konkret. Det var helt otroligt att jag missade detta så fatalt under intervjun. Jag har verkligen trott att jag var bra på att marknadsföra mig själv.

Och som kvinna svarade jag tyvärr: "det är nog mitt starka driv", på frågan vilken egenskap som är min starkaste.



1 kommentar:

EvaP sa...

Det låter hur spännande som helst.